Majonäsburken - Riktigt värt att läsa!!

När saker och ting i Ditt liv nästan har blivit för mycket för Dig att hantera, när dygnets 24 timmar inte känns nog, kom ihåg majonnäsburken och två koppar kaffe:

-

En professor stod inför sina filosofistudenter med några föremål på bordet framför sig. När lektionen började lyfte han under tystnad upp en mycket stor och tom majonnäsburk av glas och började fylla den upp till kanten med golfbollar. Han frågade sedan sina studenter om burken var full. Studenterna samtyckte till att den var det.

-

Då lyfte professorn upp en ask med småsten och hällde dem i burken. Han skakade den lätt. Småstenarna rullade ner i tomrummen mellan golfbollarna. Återigen frågade han studenterna om burken var full. De höll med om att den var det.

-

Därefter lyfte professorn upp en ask med sand och hällde sanden i burken. Sanden fyllde upp resten av tomrummen. Han frågade ännu en gång om burken var full. Återigen svarade studenterna med ett enhälligt ”ja”.

-

Då lyfte professorn fram två koppar kaffe som stått under bordet och hällde hela deras innehåll i burken, vilket effektivt fyllde upp det återstående tomrum som kunde finnas kvar mellan sandkornen. Studenterna skrattade.

-

”Nu”, sa professorn medan skratten klingade ut, ”vill jag att ni tänker er att den här burken representerar ert liv. Golfbollarna representerar de viktiga sakerna som familj, barn, hälsa och annat som ligger passionerat i ert hjärta. Sådant som - om allt annat gick förlorat och bara dessa saker återstod - ändå skulle uppfylla och berika ert liv. Småstenarna representerar andra saker som betyder något, som hem, jobb och bil. Sanden representerar allt annat - småsakerna.”

-

”Om ni lägger sanden i burken först”, fortsatte professorn, ”går det inte att få plats med golfbollarna eller småstenen”.

-

Samma sak är det med livet. Om du lägger all tid och energi på småsaker finns det inte plats för det som är viktigt för dig. Så, var uppmärksam på det som är oumbärligt för din lycka och förnöjsamhet. Umgås med dina vänner. Ta med din partner ut på middag. Ägna en omgång till, åt det som gör dig passionerad. Tids nog kan du städa huset och annat som är mindre viktigt. Ta hand om ”golfbollarna” först - sakerna som verkligen betyder något. Återställ det som är viktigast i ditt liv. Resten är bara sand.

-

En av studenterna räckte upp sin hand och frågade vad kaffet representerar. Professorn log och sade;

”Jag är glad att du frågar. Kaffet finns med för att visa er att hur fullt och pressat ert liv än känns, så finns det alltid plats för en fika med en vän.”


hair

jao, ny design o hår o grejer
säg vad ni tycker eller skit it men tryck på knappen nedan, det står "kommentera" om ni undrar :)
mm joo tänkte visa mitt hår då eftersom alla typ tjatar x)
saknar längden men är glad för lockarna!

-

aaah, mitt hår är borta!

bye

Jag har bestämt mig.
Jag ska klippa mig idag, rakt av bara.
Jag är sjukt trött på mitt hååååår!
hejdå långa hår.

Men lycka är fortfarande ett tillstånd, inte ett mål

tack för feedback emma, då gör jag nåt rätt på bloggen! :)
tänkte att jag skulle försöka berätta om mig, försöka få er komma underfund om vem jag är för nån.
Jag är en allmänt glad tjej. Skrattar väldigt ofta, yrar runt jättemycket och är sällan på dåligt humör. Jag trivs med den personen. Jag är nästan som en clown. Men: Det som de flesta inte ser är att jag egentligen tänker ganska mycket. Jag tycker inte alltid om att vara den där clownen, ibland vill jag att folk ska se mig för den jag är egentligen.
Vem är jag då, egentligen? Under den där fasaden som jag enkelt bär, vill jag att andra ska se att jag är en funderande människa, inte bara nån rolig som är kul att skratta med. Jag facineras av andra människor och försöker ofta se hur andra mår, hur de är som person och hur de tänker. Jag försöker klura ut varför det känns som att jag är två personer, och jag försöker klura ut hur jag ska sätta ihop mig själv. Till slut må bra även när jag är för mig själv med mina tankar, precis så bra som jag mår bland mina vänner.
Jag vill hitta den där omtalade lyckan, men vem vill inte det?

tänkte bara...

... informera er om att min design byts ut under första advent, 15:00! Missa förallt i världen inte det!! :D
sneak peaks ;)

Var ett ljus i någon annans rum. Du lyser mer än du tror.

Jag blir så facinerad av det där. Att det räcker med att man gör något litet för någon, och den människan blir extra glad av det. Kanske att bara gå fram till någon och säga att just den personen är värdefull. Det kan göra så mycket.
Att sprida glädje. Det är guld.

YEAnope

jag förstår inte riktigt, men på senaste tiden har denna suttit fast i mitt huvud, no idea om jag tycker den är särskilt kul men den etsar sig fast iaf x)

happiness is a mood, not a destination

rubriken, period.
är hemma idag, har kollat one tree hill hela dagen, nu tacos sen ta tag i läxor!
hoppas jag blir bättre tills morgondagen, annars måste jag ta ett till sånt där stick i fingret :(
ja, jag var hos doktorn igår.
äter nu, herrå!

the blind side

Jag är inte frisk än. Skulle bara säga det.
Ska se på film/OTH massa nu tjao

Emma Johansson tycker att jag är en svenne...

Emma Johansson tycker att jag är en svenne som säger episkt till vissa saker. TILL DIG EMMA: Någon måste ju bevara svenska språket i dagens samhälle där varje svensk unges mobilordlista består utav två tredjedelars engelska ord, resten utav konstiga sammanbundna ord som egentligen inte finns eller ens gör sig förstådda. Så JA Emma Johansson, du får gärna kalla mig svenne. // en yrig en som känner sig smart ett ögonblick som läser igenom allt igen och tycker det låter skitdumt men som skickar det ändå. Hon är precis likadan som alla andra ungar förutom att hon smsbloggar från sängen där hon inte kan sova. PEACE


för jag har sett Breaking Dawn och den var bäst! SE

Japp japp ni har hört både rätt och fel, new design upcoming!
Jag tänkte såhära att det skulle bli en simpel design denna gång, men jag brukar alltid lyckas klura till det rätt rejält med det där.
Bakgrund och header = klar. Bara resten = kvar.
hEhE rolig jag är.
Något annat som faktiskt är roligt är att jag ska till skolan imorrn, ni ser ju hur kul jag haft det senaste veckan...
En annan sak är att BREAKING DAWN slutade så som jag förväntat mig sedan New Moon. Asså.
Helt speakless. så. bra. så. det. är. inte. sant.
Ni som dessa inte sett, ni ska dessa se, POFF
PS. det var en trollformel från Harry Potter och nu märker till och med jag att jag yrar alldeles utmed kanten av Mount Everest så hej!

PS 2 (till syster min): Det var kul att se dig Sofie, saknar dig! ♥

fogvbwtepnouåååååå

läääääängtaar ihjääääääl, imorrn gäller det, sjuk eller frisk!
skriket i slutet är fail.

Du har två dagar du inte ska tänka på: Igår och i morgon.

aaaaaah är trött, känner mig död just nu.
önska mig lycka till på engelska-provet och matte-läxförhöret imorrn!

länge sen nu

har influensa, GREAT.
konserten med triple and touch var verkligen en upplevelse, däremot hade det varit bara lite bättre utan febern, plus att jag kanske borde gått på toan innan konserten. Blev vekligen sådär biokissnödig!
men aa, det blir nog en soffdag imorrn med. hoppas dom visar astrid lindgren-klassikers imorrn med.
annars blir det nog one tree hill!
ha det bra och njut av er friskhet!
one of my new glasses!

haha-dags


With eyes that makes you melt..

With eyes that makes you melt..


Har haft en datorfri vecka än så länge, fu...

Har haft en datorfri vecka än så länge, funkar bra! Skippar datorn imorrn med, men på lördag, då blir det minecraft! :-D ja, tyvärr har jag börjat spela.. Och på söndag klockan 19.30 är det afrikansk konsert i konsert och kongress, beställ biljetter på ticnet.se! :-) sitter för tillfället på stationen, lyssnar musik och väntar på bussen. CU L8R


"Det är inför riktigt magnifika utsikter d...

"Det är inför riktigt magnifika utsikter då jag inser hur maktlös jag själv är, att jag nästan konstant är blind för helheten eftersom jag hänger upp mig på mina egna fjuttiga små detaljer." - Amy Jenkins


talk about amazed


stronger?

work it harder, make it better, do it faster, makes us stronger. More than ever, hour after, our work is never over.

lovet är slut nu :(:((:(:(

Har hunnit med typ allt förutom bloggen!
Jag har hunnit vara med mina allra mysigaste vänner, plus har jag hunnit vara med på ett lan! :D
Snart bär det av till Linköping för att fira mina snyggiskusiner, have a nice day :)
från i onsdags :D

read between the lines

Jag har haft fullt upp ända sen i söndags, sjukt vad tomt det blev helt plötsligt!
Ska passa på att läsa lite nu när jag kan, känner att jag vill ut också.
Det ska faktiskt bli skönt med en lugn kväll. ANYWAY ses nån gång.
vi hade kul igår

RSS 2.0